In het kort: in het buitenland kan het verplicht zijn om een markeringsbord te gebruiken bij een fietsendrager. Bijvoorbeeld in Italië en Spanje. Zorg ervoor dat je het juiste markeringsbord gebruikt en let op de hoeveelheid rode diagonale lijnen op het bord.
Niets is lekkerder dan met de fiets op vakantie gaan naar het buitenland. Echter dien je je wel goed in te lezen in de lokale regelgeving voor het rijden met een fietsendrager. Zo is het voeren van een markeringsbord bij een fietsendrager bijvoorbeeld verplicht in landen als Spanje en Italië.
In deze gids kom je alles te weten over het rood wit bord, wanneer je deze moet voeren en in welk land er specifieke voorwaarden gelden voor dit markeringsbord.
Inhoudsopgave
Wat is een markeringsbord?
Je hebt ze vast wel eens gezien bij een auto of busje met uitstekend bagage: een markeringsbord. Dit bord wordt ook wel een rood/wit bord genoemd, omdat deze voorzien is van diagonale rood en witte strepen. Het bord wordt gebruikt om extra aandacht te hechten aan bagage wat buiten het voertuig uitsteekt. Het is dus een veiligheidsmaatregel en wordt bij allerlei soorten vervoer toegepast.
Voorwaarden van het markeringsbord
Je kunt niet zomaar een bord met rode en witte strepen gebruiken als markeringsbord, aangezien er specifieke voorwaarden gelden. Hieronder de voorwaarden op een rij:
- Het bord moet reflecterend zijn
- Het bord moet gemaakt zijn van kunststof of aluminium
- Het bord moet voorzien zijn van rood en witte strepen (hoeveelheid is afhankelijk van het land)
- Het bord moet een afmeting hebben van 50 bij 50 centimeter
Verplicht markeringsbord fietsendrager
Wanneer je met een fietsendrager in het buitenland op pad gaat, kan een markeringsbord verplicht zijn. Zo ook bij Spanje en Italië, waar voor beiden landen een eigen fietsendrager bord gevoerd moet worden. Laten we dit rood/wit bord voor beide landen bespreken.
Bord fietsendrager Spanje
Bij een fietsendrager in Spanje is het verplicht om een reflecterend markeringsbord van 50 bij 50 centimeter te gebruiken. Dit bord bestaat uit drie diagonale rode strepen. Deze ziet er dus zo uit:
“Een bord voor een fietsendrager in Spanje bestaat uit drie rode diagonale strepen.”
Markeringsbord fietsendrager Italië
Ga je met een fietsendrager naar Italië? Dan moet je een rood wit bord gebruiken als je een fietsendrager hebt. In tegenstelling tot de Spaanse variant dien je bij Italië een bord met vijf diagonale rode strepen te gebruiken.
“Het markeringsbord voor een fietsendrager in Italië bestaat uit vijf rode diagonale strepen.”
Tip: een dubbelzijdig rood wit bord
Wanneer je vaker met een fietsendrager op pad gaat en wellicht verschillende landen doorkruist, is het slim om te kiezen voor een dubbelzijdig markeringsbord. Dit bord kun je eenvoudig omkeren als je bijvoorbeeld zowel door Spanje als Italië wil rijden met een fietsendrager op je auto. Hiermee heb je altijd het juiste rood-wit bord, met de juiste hoeveelheid rode lijnen, bij je.
Pro Plus Markeringsbord
Het Pro Plus Markeringsbord is een aluminium bord van 50 bij 50 centimeter. Het bord is geschikt voor Spanje en Italië, aangezien hij omkeerbaar is.
Niet alle landen vereisen het gebruik van een markeringsbord. Zo is het bij het reizen met een fietsendrager in Duitsland niet verplicht, evenals Frankrijk.
Aanvullende regels naast het rood wit bord in het buitenland
Met alleen markeringsbord ben je er vaak nog niet. Zo dien je bijvoorbeeld ook rekening te houden met het voeren van specifiek licht en de maximale lengte hoeveel de lading mag uitsteken.
Veelgestelde vragen over het markeringsbord voor fietsendragers
In Nederland hoeft dit niet, maar in landen als Spanje en Italië is het voeren van een markeringsbord vereist. Afhankelijk van het land gelden er specifieke regels voor dit markeringsbord.
In landen als Italië en Spanje is het gebruik van een markeringsbord bij een fietsendrager verplicht. In Nederland is een markeringsbord verplicht wanneer de lading meer dan 1 meter in de lengte uitsteekt (zowel voor als achter de auto) of als de lading meer dan 10 centimeter uitsteekt in de breedte (dit geldt niet voor personenauto’s).
Ja, de markeringsborden kunnen verschillen in het aantal diagonale rode lijnen. Zo dien je in Italië een markeringsbord met vijf rode lijnen te gebruiken bij een fietsendrager, terwijl dit bij Spanje slechts drie lijnen zijn.